قله بند نوش 99.6.28

حصارک - قله بند نوش 99.6.28

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : محمود غرات

با تشکر ویژه از آقای پاکزاد عزیز...

به نام خداوند بخشنده و مهربان

جمعه ٩٩/٦/٢٨ صعود بِه قله بند نوش - قله فرعی

ساعت ٦ صبح به سمت بلوارسيمون بوليوار واقع درانتهاي بزرگراه اشرفي اصفهاني حركت كرديم و محله ي حصارك رسيديم ، ماشين را پارك كرده و  صعود را آغاز كرديم.

از كنار حوضچه هاي بزرگ كه سدهاي سيماني كوچكي به صورت پلكاني براي جلوگيري از سيل روي آنها ساخته شده گذشتیم ودره را بطرف دانشگاه علوم تحقیقات بالا رفتیم تا به ابتدای پاکوب دره حصارک كه بِه سمت قله ي بند عيش مي رود رسیدیم .

در مسير رودخانه حصارک هستیم كه خشك شده ولي اطراف آن درختان سرسبز و چندين چشمه وجود دارد - ما از يكي از چشمه ها آب برداشتيم و به مسير دردره ي حصارك ادامه داديم.

دره ي حصارك زيبا و داراي درختان كهنسالي است. در اوايل راه بعضي خانواده ها در بستر رودخانه كه خشك شده براي تفريح و صبحانه بساط پهن كرده بودند. كنار رودخانه گياهاني مثل مرزه، پونه ، بولاغاتي،..... رشد مي كنند. هواي صبحگاهي خنك و دلپذير بود .

ساعت 9 صبح براي صرف صبحانه كنار چشمه اي ،زير سايه درختان بلند باغ نشستيم و بعد از نيم ساعت حركت را ادامه داديم.

بعد از حدود يكساعت راهپيمايي بِه يك دوراهي رسيديم كه راه مستقيم بِه قله ي بند عيش مي رسد و ما از سمت راست حركت كرديم .

سپس بِه يك گوسفند سراي نسبتا بزرگي رسيديم كه گوسفندان زيادي در حال چرا بودند، بعد از سلام و خوش و بش با چوپان و برداشتن آب از چشمه بِه راهمان ادامه داديم.

پاكوب شيب ملايمي به سمت يال دارد، روي يال به جاده خاکی رسیدیم که در واقع مسیر خاکی دانشگاه علوم و تحقيقات به سمت امامزاده داود است... روي يال مناظر اطراف بسيار زيبا هستند و قلل اطراف مثل چين كلاغ و دوشاخ و پلنگ چال، سياه سنگ ، واريش و پهنه حصار ديده مي شوند. مسيرجاده خاکی را ادامه میدهیم.

قله روبروی مان دیده میشود...با گردش به چپ به یال قله میرسیم که دارای پاکوب ریزشی ضعیفی ست و با ادامه راه ساعت 12.30 روی قله بند نوش هستیم.

ارتفاع قله با اندازه گیری برنامه ویکی لوک ما  2646 مترست و روبروی قله ي بند عيش قرار دارد. اين قله فرعی سنگلاخي است  و نشانه و تابلويي ندارد. بعضي كوهنوردان اين قله را با نام بند نوش مي شناسند ولي ظاهرا در هيچ نقشه اي هم ثبت نشده است.

هواي قله كمي سرد بود و بنابراین بعد از برداشتن عکس یادگاری بلافاصله  بِه سمت پايين حركت كرديم.

براي برگشت راه متفاوتي را انتخاب كرديم .قله را دور زدیم و بِه پيشنهاد آقاي پاكزاد با پيدا كردن يك دهليز تنگ و باريك بِه سمت پايين حركت كرديم .

دوباره به جاده خاکی رسیدیم و به داخل دره حصارک برگشتیم.

حدود ساعت 14 براي صرف ناهار و استراحت زير سايه درختان كمي توقف كرديم و بعد از نيم ساعت حركت را ادامه داديم و از همان دره ي حصارك بِه محل پارك ماشين رفتيم و بِه خانه برگشتيم.