کوه اژدها و کاروانسرای ده نمک 98.11.4

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

به نام خداوند بخشنده مهربان

برنامه این هفته در 2 قسمت اجرا شد.

1_ گرمسار مسیر کوهنوردی بنه کوه و اژدها کوه

2_ گشت و گذار در کاروانسرای شاه عباسی ده نمک.

ساعت 5.30 میدان جمهوری سوار ون گروه شدیم و به تدریج دیگر همنوردان را سر راه سوار کردیم. پس از عبور از پاکدشت و شریف آباد و ایوانکی به گرمسار رسیدیم. در منطقه بنه کوه کنار مجتمع سوار کاری شباهنگ توقف کردیم.

حدود ساعت 7/30 به سمت شمال حرکت کردیم. منطقه بنه کوه و اژدها کوه منطقه کویری خاصی است که وجود تپه‌های رنگی و خاک متنوع ان که به رنگ های سفید و قرمز و قهوه ای میباشد زیبایی و جلوه ای خاص به آن داده است.

منطقه ای ویژه که دارای دره های تو درتو می باشد به طوریکه استاد تاجبخش هر بار مسیر تازه ای را به ما نشان می‌دهد.

ارتفاع اژدها کوه  1265 متر می باشد. در مسیر برگشت یکی از یال های آن را انتخاب کرده، و به طرف پایین حرکت کردیم در انتهای آن به یک شیب بسیار تندی برخورد کردیم که به سختی و با احتیاط فراوان از آن گذر کردیم.

ساعت 12/30 که به مجتمع سوار کاری شباهنگ رسیدیم و به طرف کاروانسرای شاه عباسی ده نمک حرکت کردیم.

این کاروانسرا حدود 40 کیلومتر پس از گرمسار قرار دارد و بر سر راه قدیمی و تاریخی جاده سنگ فرش بنا شده است و در جوار آن آب انبار و یک یخچال قدیمی قرار دارد.

کاروانسراها معمولا از یک حیاط مرکزی بزرگ وحجره یا اتاقک هایی که دور تا دور حیاط کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.

این کاروانسرا 24 حجره دارد که 22 عدد از انها دو تخته و یکی از حجره ها 3 تخته میباشد و دارای کافی شاپ و رستوران میباشد.. در حال حاضر به صورت اقامتگاه به مسافرین سرویس میدهد.

پس از طی 20 کیلومتر از گرمسار به آرادان رسیدیم از آرادان تا کاروانسرای ده نمک نیز 20 کیلومتر باقی مانده است. ناهار را در آنجا صرف نمودیم و پس از گشت و گذار و گرفتن عکس به جوار آن آب انبار و یخچال قدیمی سر زدیم که تقریبا به صورت مخروبه در آمده بود و مسئولان محترم باید نسبت به مرمت و نگهداری از این مجموعه قدیمی همت به خرج دهند.

پس از سپری شدن روزی خوب و خوش در کنار همنوردان پرسونی همگی سوار بر ون به طرف تهران برگشتیم.