قله سرکچال 3 ( 98.6.15 )
تاریخ : يكشنبه 7 مهر 1398 - 06:28

قله سرکچال 3   ( 98.6.15 )

عکس : سید مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

برنامه صعود به سرکچال3 (4210 متر )

سرکچال 1 و 2 و 3 که همگی بالای 4 هزار متر ارتفاع دارند و روی خط الراس شرقی و غربی قرار دارند که شرق آن به قله برج و خلنو و از شمال به دره دریوک و از جنوب به دره شمشک و لالون و از غرب به کلون بستک و گردنه دیزین منتهی می شود.

سرک یعنی بالا و چال به معنی‌چاله بنابراین سرکچال به معنی‌بالای چاله.

مسیرهای صعود:

1_ مسیر غربی_گردنه دیزین،قله کلون بستک ،خط الراس سرکچال،

2_مسیر شرقی_روستای لالون قله شانه شرقی،سرکچال

3_مسیر نرمال جنوب غربی،محله سپیدستان،پناهگاه لجنی،قلل سرکچال

در نیمه راه سوار بر ون پر سرعت گروه پرسون شدم. پس از عبور از گردنه قوچک به میدان قائم رسیدیم.

پس از عبور از اوشان،فشم،میگون،نزدیکی شمشک ازجلوی هتل اسکی گل یخ یا اقامتگاه اسکی بارین گذشتیم.هتلی سپید رنگ که به شکل کلبه اسکیموها ساخته شده است.

وارد فرعی سپیدستان شدیم و حرکت خود را ساعت 6.45 در ارتفاع 2600 متری آغاز کردیم.

در ابتدای مسیر درختان سیب و آلو و گردو خودنمایی می کرد. وارد پاکوب مسیر شدیم تا تابلویی با عنوان به طرف پناهگاه رویت شد.

بعد از یک ساعت به گوسفند سرا رسیدیم. آب برداشتیم و به طرف شرق ادامه دادیم.

ساعت 9.15 به پناهگاه لجنی رسیدیم. پناهگاهی که سال 64 ساخته شده است. صبحانه را صرف نموده و وارد شیبی تند و نفسگیر شدیم.

ساعت 13  روی قله بودیم. نیم ساعتی را جهت استراحت و شناسائی قلل اطراف و گرفتن عکس یادگاری روی قله بودیم.

قله دماوند که واضح و نمایان بود و قله آزاد کوه و مسیر آن هم توسط حاج آقا تاجبخش به ما یادآوری شد.

مسیر برگشت هم دارای شیبی تند و خشک بود که احتیاط مضاعفی را می طلبید.

ساعت 15.15 پناهگاه لجنی بودیم و ناهار را در آنجا صرف نمودیم.

ساعت 5.45  به شمشک رسیدیم و بر خلاف انتظار ما اصلا به ترافیک روز جمعه بر نخوردیم و سریع و راحت به منازل خود رسیدیم.