برجک خلنو 98.5.18

برجک خلنو  98.5.18

عکس : سید مجتبی عارفی

گزارش :امیرحسین پاکزاد

خلنو قله ای با ارتفاع 4375 متر که در منطقه البرز مرکزی واقع است.

خلنو و آزاد کوه ارتفاع یکسانی دارند. قله خلنو را می‌توان از این 4مسیر صعود کرد.

1_ روستای لالون.تلخ آب،گردنه وزوا، قله برج و خلنو،مسیر معمول

2_روستای شمشک قله سرکچال قله برج و خلنو

3_دره وارنگرود،دریاچه خلنو،طولانی ترین مسیر

4_روستای آبنیک، جانستون،گردنه وزوا، قله خلنو

روز جمعه در نیمه راه به گروه ملحق شدم و به طرف فشم حرکت کردیم.

ساعت 5.45 حرکت خود را در صبحگاهی خنک و دلپذیر از روستای لالون آغاز کردیم. بعد از گذشتن از کوچه و باغ ویلاهای در حال ساخت به ابتدای مسیر رودخانه در دره لالون رسیدیم. در مسیر تنگه لالون و بستر رودخانه چند بار مجبور به عبور از رودخانه شدیم.

3  آبشار زیبا هم در سمت چپ مسیر مان بود که عکسی هم به یادگار گرفتیم.

ساعت 8 به تلخ آب رسیدیم ونیم ساعتی را برای صرف صبحانه توقف کردیم.

تلخ آب چشمه ای که تلخی آب آن ناشی از املاح درون آن است،خاک اطراف این چشمه به رنگ سرخ می باشد.

بعد از خوردن صبحانه به طرف آبشار لالون حرکت کردیم.

محل این آبشار به دلیل وجود سطوح صاف و نزدیکی به رودخانه محل شب مانی گروه هایی است که قصد صعود دو روزه را به قله خلنو را دارند. این محل همچنین گوسفند سرا و محل نگهداری دام نیز می باشد.

بعد از آبشار ساعت 12 به گردنه وزوا رسیدیم.

بعد از گردنه 2 مسیر به قله وجود دارد.

1_به سمت شرق گردنه که به کاسه خلنو معروف است، وپاکوب مشخصی دارد و با یک شیب تند به قله خلنو بزرگ می رسیم.

2_به سمت شمال و قله برج سپس به قله خلنو کوچک و بزرگ می رسیم.

برنامه ما صعود به قله برج بود ولی به دلیل تغییر اوضاع جوی واحتمال بارندگی تا نیمه راه قله برج بیشتر نرفتیم وبرگشتیم.

مسیر برگشت هم به دلیل شیب تند و خشک بودن مسیر از گردنه وزوا به بعد فرودی سخت را برایمان داشت.

ناهار را در تلخ آب خوردیم و با ادامه راه همگی ساعت 6 عصر سوار بر ون به طرف تهران حرکت کردیم.