جان پناه اسپیدکمر 97.7.27

برنامه : دربند - اسپیدکمر - کماچال - ولنجک 97.7.27

سرپرست : امیرحسین پاکزاد

عکس و گزارش : رسول بهزادیان

از دربند تا اسپیدکمر و کما چال ...

روز جمعه ساعت 6.30 حرکت از در بند را شروع و در مسیر خیابان کوهسنگی پیش رفتیم . ساعت ۷ روستای پس قلعه را پشت سرگذاشته و ساعت ۷.۰۳ به دوراهی امامزاده رسیده و از مسیر سمت راست ادامه دادیم .

پس از عبور از دوراهی بند یخچال و حرکت در مسیر معمول دوراهی آبشار را در ساعت ۷.۲۲ رویت نموده و به سمت چپ ادامه دادیم .

ساعت ۷.۴۹ آبشار زیبای سوتک آن سوی دره و درسمت چپ ما نمایان گردید . ساعت ۸ نظاره گر هتل اوسنو و زیبایی های دره سوتک بودیم و از این رو فرصت را غنیمت شمرده به رستوران هتل وارد شده و تا ساعت ۸.۳۱ به صرف چایی و خوراکی مشغول شده و سپس در امتداد دره ادامه دادیم ،

ساعت ۸.۴۰ به باغ زرتشتیان رسیده ، ۸.۵۰ از عرض دره عبور و در سمت چپ در مسیر مارپیچ ادامه داده که پس از مدتی شیب مسیر افزایش پیدا کرد و همچنان مسیر مارپیچ و شیب دار را به سمت چپ ادامه دادیم.

ساعت ۹.۳۵ به سمت چپ تغییر جهت داده و در امتداد دره به سمت بالا و بطرف صخره ها پا کوبیدیم .

پس از عبور از روی صخره ها به راه اصلی رسیدیم و مجددا به طرف شمال ادامه دادیم...ساعت ۱۰.۲۳ در ارتفاع ۲۸۰۰ به یک بلندی رسیدیم و روبروی ما قله های فرو رفته در مه با چشم انداز رویایی رویت شدند و در اینجا بود که وزش باد سرد را به صورت واضح حس نمودیم .

در ساعت ۱۰.۴۹ به بالای گردنه رسیده و پناهگاه اسپید کمر را رویت نمودیم. در این موقعیت شدت باد سرد بیشتر شد. ساعت ۱۱ به پناهگاه وارد شده و با روشن کردن آتش محیط حالتی شاعرانه پیدا نمود .

ساعت ۱۱.۳۰ پناهگاه را به سمت شمال و قلل مرتفع پنهان در مه ادامه و به تدریج راه خود را به سمت غرب تغییر دادیم .

در ساعت ۱۱.۵۵ به گردنه رسیده و ایستگاه ۵ ولنجک را رویت و بطرف آن فرود آمدیم.

ساعت ۱۲ جهت صرف نهار در آنجا اطراق تا ساعت ۱۳.۱۹ که به سمت ایستگاه ۳ حرکت نمودیم . ابتدای مسیر نرم‌تر بود ، دوتا سر بالایی را پیش رو داشتیم و قله کولک چال با لایه برف نشسته روی شیب شمالی خود نمایی می‌کرد .

ساعت ۱۳.۵۵ از مسیرانحرافی به سمت قله کما چال ادامه رفته وساعت ۱۴ پا بر قله گذاشتیم ،

سپس مسیر سنگلاخی و شیب‌دار را در نوردیدیم و در ساعت ۱۴.۳۰ در سمت راست قله پر صلابت شاه نشین را که شادمان از نشستن نخستین برف پاییزی روی شانه های خود بود به نظاره ایستادیم ،

ساعت ۱۳.۴۵ رسیدیم به یک گردنه و بعد از آن یک بلندی که روبروی خود دو مسیر برای ادامه داشتیم . یکی خط الراس بلندی و دیگری پاکوب دامنه سمت چپ بلندی که بواسطه شیبه تند دامنه و نامناسب بودن مسیر پاکوب از خط الراس ادامه دادیم ،

ساعت ۱۶.۳۵قدم به جاده سلامتی گذاشته و نهایتا ساعت ۱۶.۵۰ خوشحال از برنامه اجرا شده سوار بر ماشین در دل خیابانهای تهران پیش رفتیم .