درکه - چهل چشمه - خط الراس شاه نشین 96.6.3

به نام خداوند بخشنده و مهربان
جمعه ۹۶/۶/۳

گزارش صعود به قله شاه نشین

مطابق برنامه هر هفته ساعت ۵ صبح جلوی فرهنگسرای بهمن، همراه دوستان عزیز سوار مینی بوس شدیم، دیگر همنوردان هم در طول مسیر به ما ملحق شدند.

برنامه این هفته به منظور ریکاوری برنامه صعود هفته پیش به دماوند انجام میشود.

استاد تاجبخش برای شروع مسیر درکه را انتخاب کردند.

ساعت ۵:۴۵ صعود را از کوچه باغ های سرسبز و زیبای درکه آغاز کردیم.
هوا بسیار خنک و دل چسب بود. با شروع شهریور زیبا کم کم میشد بوی پاییز را احساس کرد.

مسیر زیبا و زنده از  جریان آب رود، صدای پرنده ها وحضور کوهنوردان و چراغ های رنگی کافه ها بود. از کنار رود مسیر را ادامه می دادیم.

پس از عبور از هفت حوض و دوراهی کارا و آبشار زیبا و پر آب جوزک و اذغال چال ساعت 8.30 به پناهگاه پلنگ چال رسیدیم ، سرتاسر مسیر تا پناهگاه از داخل دره زیبای پلنگ چال و از  کنار رود خانه حرکت کردیم . برای صرف صبحانه 45 دقیقه در پناهگاه  توقف داشتیم.

پناهگاه پلنگ چال در ارتفاع ۲۵۵۰ متری در  البرز مرکزی  قرار دارد، و یکی از مسیرهای زیبا برای صعود به ارتفاعات و قله های شمال تهران است، این پناهگاه با کوهها احاطه شده است و حالت چاله مانند دارد و گویی در گذشته لانه پلنگان بوده است.

پس از صرف صبحانه در ساعت 9.20 حرکت را در جهت غرب از مسیر چهل چشمه ادامه دادیم.

سمت شرق به ایستگاه پنجم توچال و سپس از مسیر معروف به لوله که شیب تندی هم دارد به ایستگاه هفتم و قله توچال می رسد.

مسیر چهل چشمه به قله شاه نشین دره ای سرسبز با انواع گیاهان و درختان به ویژه
گلپر است و رودی پر آب و زیبا هم در آن جریان دارد و همچنین با چشمه های آب خنک و زلال ، مسیری جذاب و دلپذیر است.

ادامه مسیر از بیراهه ای در شن اسکی ریزشی دره بود ، نفس زنان در شیبی تند که هرچه به قله نزدیکتر می شدیم، بیشتر هم می شد راه را ادامه می دادیم و گاهی البته برای کوتاه شدن مسیر میانبر هم می زدیم.

انتهای این راه بالاخره به جاده ناصرالدین شاهی زیر خط الراس شاه نشین میرسد و ما هم در ساعت 15.20 بعد از 6 ساعت صعود از پناهگاه پلنگچال به خط الراس شاه نشین مشرف به هتل توچال رسیده و موفق به زیارت شاه نشین شدیم.

همگی بسیار شاد و راضی از این صعود موفق و برنامه سنگین بودیم. قرار بود برنامه این هفته ریکاوری باشد ولی برنامه ای کامل و نفس گیر بود.😉

قله شاه نشین با ارتفاع ۳۸۵۰ متر در کوهستان البرز مرکزی و  غرب قله توچال قرار دارد و از شاه نشین قله های مهرچال، ساکا ، آتشکوه ، کلوم بستک .... قابل مشاهده هستند.

پس از استراحت و لذت بردن از مناظر دیدنی و گرفتن چند عکس به سمت ایستگاه هفتم توچال بازگشتیم و با توقفی در ایستگاه پنجم جهت  صرف ناهار فرودی لذت بخش با تله سواری کامل داشتیم.

سپس حرکت را به سمت پارکینگ ولنجک ادامه دادیم و سوار  مینی بوس شدیم. در طی مسیر هم خانم دکتر به عنوان شیرینی صعود به دماوند گروه را به هویج بستنی دلچسب🥕🍨  مهمان کردند.