بند یخچال - پناهگاه شروین - شیرپلا - پیازچال - گلاب دره 95.7.16

گزارش : محمود غرات

به نام خداوند بخشنده و مهربان

جمعه 16/7/95....پناهگاه شروین

ساعت 5 صبح روز جمعه همراه دوستان عزیز، جلوی فرهنگسرای بهمن سوار مینی‏ بوس شدیم و به سمت دربند حرکت کردیم. همه دوستان سرحال و آماده بودند، برای شروع یک روز خوب!

ساعت 5:45 به میدان مجسمه در دربند رسیدیم. هوا پاییزی و خنک بود و به سمت بندیخچال حرکت کردیم.

مسیر ابتدای مسیر به سمت بند یخچال مسیری زیبا و سرسبز با درختان قدیمی است و مناظر بدیعی دارد و در ادامه به بند یخچال، معدنی از سنگهای ریز و درشت میرسد.

بند یخچال  کارگاهی است برای تمرین سنگ‏نوردی برای کوهنوردان آماتور و حرفه‏ ای. همچون  سنگ بزرگ و صافی به نام سنگ مریم که برای تمرین سنگ‏نوردی بسیار مناسب است.

وجود سنگهای بزرگ و کوچک با اشکال زیبا و جالب در طول مسیر  دیدنی و عبور از آنها با صرف انرژی همراه بود. ما هم هنگام عبور از کنار سنگها چندتایی عکس انداختیم، سپس به سمت پناهگاه شروین حرکت کردیم.

پس از عبور از شیب تند مسیری بیراهه و ریزان بالاخره ساعت 9:15 به پناهگاه شروین رسیدیم. این پناهگاه در زیر دیواره شروین و برای یاد بود کوهنوردی از گروه کوهنوردی کاوه، به نام شروین جزایری که در مهر ماه سال 1351 بر اثر سقوط فوت کرده، ساخته شده است.

پس از صرف صبحانه در پناهگاه شروین، ساعت 10 به سوی پناهگاه شیرپلا حرکت را ادامه دادیم.

با فرود از میان صخره ها به راه اصلی شیر پلا رسیدیم و ساعت 11 کنار پناهگاه شیرپلا بودیم. سپس مسیر را بطرف دره پیازچال ادامه دادیم.

دره ‏ای زیبا ، سرسبز و پرآب ولی طولانی... ساعت 1:30 به چشمه پیازچال رسیدیم.

در اطراف چشمه‏ پیازچال قله‏ های کلک‏چال 1و2 ، لزون غربی و شرقی و خط‏ الراسی که به سمت قله توچال می‏رود، قابل مشاهده هستند. این چشمه‏ زیبا باآبی گوارا محل استراحت و اطراق کوهنوردان است.

ساعت 13.50  از چشمه به سمت گردنه کلکچال و از آنجا به طرف اردوگاه کلکچال حرکت کردیم. هوا بسیار عالی و مطبوع و مسیر مملو از رنگهای زیبای پاییزی بود.

ساعت 3 به اردوگاه کلکچال رسیدیم و برای صرف ناهار توقف کردیم.

پس از یک ساعت، مسیر را به سوی گلابدره ادامه دادیم و  با عبور از باغ آموزش و پرورش ساعت 5.45 سوار مینی بوس شدیم .

برنامه امروز با کوهپیمایی در حدود 30 کیلومتر در محیط کوهستان بسیار عالی و لذت بخش بود.

خداوند را سپاس‏گزارم برای داشتن روزی زیبا و پرانرژی.