درکه - 3300 متری مسیر لوله - ولنجک 93.12.15

عکاس : همت قلی زاده

گزارش : همت قلی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

طبق معمول روز جمعه  15 اسفند 1393 به  تعداد 5 نفر از اعضای گروه برنامه ما شروع شد. مشغله پایان سال سبب کاهش حضور دیگر همنوردان شده بود.

ساعت 7 صبح حرکت از ابتدای درکه همراه با باد و  سرمایی طاقت فرسا شروع شد.

درکه مسیری پر تردد برای کوه نوردان و علاقمندان به کوه و تفریح در طبیعت می باشد. سرتاسر مسیر تا پناهگاه از داخل دره زیبای پلنگ‌چال و از کنار رودخانه می‌گذرد و یکی از زیباترین مسیرهای صعود به ارتفاعات شمال تهران است .

رفته رفته شیب مسیر زیاد شده و بعلت لغزنده بودن مسیر تعداد افراد کمتری تا پناهگاه ادامه مسیر می دهند.

شروع تابش نور خورشید باعث تخفیف سرمای ابتدای صبح شده از شدت سرما کاسته بود. در ادامه مسير ساعت 45/9 صبح به مجتمع پلنگ چال به ارتفاع 2550 متري رسيديم.

بعد از 45 دقیقه ریکاوری و صرف صبحانه، حركت را بسوي ايستگاه 5 ادامه دادیم . از فواید تعداد کم در برنامه های صعود هماهنگی بیشتر و سرعت معقول است.

با این تفاسیر بعد از پناهگاه که فقط توسط کوهنوردان و با تجهیزات کوه نوردی صورت می گیرد،در هوایی ابری با بارش نم نم برف در ساعت 12 به گردنه پلنگچال رسیدیم و قرار بود برای نهار در پناهگاه ایستگاه 5 ولنجک توقف داشته باشیم لیکن انرژی سرشار گروه ما را بر آن داشت تا ادامه مسیر داده "و بقول حاجی ببینیم طبیعت چه فرمان می دهد".

لیکن با اندک توقف ، در مسیر لوله بطرف ایستگاه 7 ادامه مسیر داده تا ارتفاع 3300 متری پیش رفتیم، وزش باد سرد و عبور از لابلای انبوه برف یخ زده که گاهی باعث فرور رفتگی به عمق نیم متر می شد، نشان از فرمان طبیعت به رجعت بود، این فرایند با سپری نمودن حدود 1ساعت و 30 دقیقه دست و پنجه نرم کردن با طبیعت خشن کوهستان به طول انجامید تا به پناهگاه ایستگاه 5 برگشتیم.

شور هیجان همشهریان تهرانی در حال برف بازی و تیوپ سواری که با تله کابین به این مکان آمده بودند حکایت از این داشت که در سالجاری برفی در شهر تهران به زمین ننشسته بود و این چرخه کم سابقه انگیزه بیشتری در حضور این عزیزان داشت.

با یکساعت استراحت و صرف نهار ساعت 2و نیم از مسیر توچال ولنجک با سپری نمودن یکساعت و سی دقیقه به ایستگاه 2 رسیده و با 15 دقیقه ریکاوری از مسیری دره توچال با شیب بسیار زیاد ظرف نیم ساعت به ولنجک رسیدیم مسیری استثنایی با رکوردی تازه در فرود که برایم بسیار جالب و برداشت توشه ای از کوله بار تجربه حاج آقا تاجبخش بود.

صحت و سلامتی ایشان و سایر اعضای فعال و زحمتکش گروه دعای هرروز ما به درگاه ایزد منان است.