گلاب دره - بند وزباد - قله اسپیلت 90.6.25

هزینه : 2000 تومان

....یک صعود تمرینی عالی برای آمادگی حرکت در مسیرهای گرده ای و سنگی

بنام خدا
روز جمعه 90.6.25 ساعت 6.15 از روبروی درب فرهنگسرای بهمن حرکت نموده و ساعت 7 به محله گلاب دره رسیدیم. بعد از پیاده شدن از مینی بوس و معرفی بچه ها طبق معمول هر برنامه و با انتخاب سرپرست توسط آقای تاجبخش (آقا شجاعی )شروع به حرکت کردیم.

حدود ساعت 8.50 به چشمه وزباد رسیدیم. با دستور سرپرست یک ساعتی را برای خوردن صبحانه توقف کردیم. ساعت 9.50 حرکت مجدد آغاز شد.

با تعجب تمام  و با وجود گروهی 25 نفره ، سرقدم گروه آقای تاجبخش مسیری کاملا سنگی و صخره ای ( دره وزباد )را انتخاب کرد. بعد از حدود 30 دقیقه به اولین قسمتهای جدی و مشکل سنگ نوردی مسیر رسیدیم . با دستور لیدر باتونها را جمع نمودیم ودر صعود ازبعضی قسمتها از طنابهایی که آقا فرشید به سفارش حاج آقا همراه داشت نیز استفاده نمودیم . و بهرحال با همراهی و کمک تمامی اعضاء گروه این مسیر که تماما ریزشی و دست به سنگ و کاملا خطرناک بود را پشت سر گذاشتیم.

این مسیر سخت و سنگین دقیقا 4 ساعت به طول انجامید .

بالاخره ساعت  13.50 به قله اسپیلت به ارتفاع 3120 متر رسیدیم.

در واقع 4 ساعت تمام با سنگ درگیر بودیم و یک تمرین سنگ و صخره بسیار عالی را تجربه نمودیم. قلل كلك چال - لزون شرقي و غربي و توچال با چشم اندازی زيبا دیده می شد.

برای من جالب این بود که تمام اعضاء گروه اعم ازاعضاء جدید و اعضاء قدیمی گروه تماما به قله رسیدند و همگی با اینکه کوهنوردی سنگین و خطرناکی را پشت سر گذاشته بودند سرحال بر روی قله حاضر شدند.
بعد از توقف 30 دقیقه ای برروی قله  با فرمان سرپرست شروع به حرکت به طرف گردنه کلکچال نمودیم و پس از یک عکس یادگاری در گردنه زین اسبی کولکچال به طرف برجک براه افتادیم.

ناهار در برجک صرف شد و پس از ناهار در ساعت 16.30 پس از حرکت در مسیر اصلی ازکنار ایستگاه 3 کولکچال  مجددا وارد گلاب دره و باغهای آموزش و پرورش شده و با چند استراحت کوچک در مسیر در کنار چشمه ها و استفاده از هنر نمایی های مهدی مظلومی ! بالاخره ساعت 18.30 به مینی بوس رسیده و به طرف منزل حرکت کردیم.

پی نوشت آتیه ای :

1. اسپي در لغت به معني سپيد و لت به معني سنگ ميباشد و اسپيلت يعني سنگ سپيد.

2. اسپیلت قله ای صخره ای است با ارتفاع ۳۱۰۰ متر، که بر فراز منطقه بند یخچال با ابهتی خاص سایه افکنده. شاید دلیل اصلی معروفیت آن وجود دیواره ای با طول تقریبی ۱۵۰ متر در جناح جنوبی است که بی شک مورد توجه خاص سنگنوردان خصوصا تهرانی می باشد. پناهگاه شروین که در شمال غربی منطقه بند و در مجاورت دیواره قرار دارد، مکان مناسبی برای استراحت کوهنوردان و سنگنوردان می باشد.

3. راههاي دسترسي به اين قله را ميتوان مسير پناهگاه كلك چال ، بند یخچال ، پناهگاه شيرپلا و گلاب دره ( دره وزباد ) نام برد.صعود از بندیخچال که احتیاج به کار فنی و درگیری با سنگ ها و تیغه های معروف آن دارد و نزدیک ترین جانپناه به این دیواره جانپناه شروین می باشد.
این قله ازشمال به لزون از شرق به قله کلکچال ( 3340 متر)  واز غرب به پناهگاه شیرپلا راه دارد.
4. این برنامه یک صعود تمرینی عالی برای آمادگی حرکت در مسیرهای گرده ای و سنگی همچون علم کوه بود.

با تشکر از (آنی و دومینیک ) زوج فرانسوی گروه که زحمت کشیده و عکسها را شخصا و به موقع رساندند.