دماوند - قله تلکمر 1400.1.20

همنوردان : 6 نفر

عکس : مجتبی عارفی

گزارش : امیرحسین پاکزاد

ساعت ۶ صبح روز جمعه با دو ماشین سواری به طرف فیروز کوه حرکت کردیم. پس از رسیدن به سه راهی گیلاوند وارد بلوار شهید بهشتی شدیم. بعد از میدان معلم دماوند به طرف بلوار شورا وآویشن حرکت کردیم و کنار دانشگاه پیام نور دماوند ماشین ها را پارک کردیم.

از پله سمت راست در ورودی دانشگاه وارد مسیر قله شدیم. تا قله مسیر به صورت پاکوب و کاملا مشخص میباشد.

پس از نیم ساعت شهرک آویشن در سمت راستمان دیده میشد. بالاتر که رفتیم قله زیبای دماوند هم به سختی میان ابرها دیده میشد.

پس از حدود 2 ساعت صعود از پاکوبی که گاهی از میان صخره ها می گذشت و تا حدودی هم شیب تندی داشت بالاخره ساعت 9.40  به قله تلکمر رسیدیم.

صبحانه را روی قله صرف نمودیم. از سمت شمال دشت مشا کاملا مشخص بود.از سمت شرق دره روح افزا و چنار شرق وقله زرین کوه دیده میشد.

ساعت ده و ربع به طرف پایین حرکت کردیم.

در میانه راه به جهت برگشت از طرف شهرک آویشن مسیر را تغییر داده و وارد دره ای شدیم که به طرف شهرک آویشن میرفت ولی متاسفانه به صخره هایی برخوردیم که عبور غیرممکن بود. بعدا روی نقشه دیدیم که غاری به نام علی بابا زیر صخره ها قرار داشته ست...در واقع تا بالای غار علی بابا رفتیم ولی به علت شیب زیاد و صعب العبور بودن مسیر ناچار به بازگشت به مسیر اصلی شدیم. حدود یک ساعتی طول کشید و به اندازه یک صعود به قله از ما انرژی گرفت.

حدود ساعت یک بعدازظهر بود که به محل پارک ماشین های خود رسیدیم و به طرف تهران حرکت کردیم.

از دیگر قله های که در اطراف دماوند میتوان صعود کرد.

1- قله پروانه

2- قله اشنه در

3- قله بزمچال

4- قله زرین کوه

5- آبشار روح افزا و آبشار جنگلک که از مکان های گردشگری دماوند میباشد.

شهرک آویشن با مساحتی حدود 155 هکتار در شمال غربی شهر دماوند واقع است. وجه تسميه آن به دلیل فراوانی گیاه آویشن در دامنه های مشرف به شهرک میباشد. این شهرک با 670 قطعه مسکونی در قطعات 500 الی 2000 متری در مساحت 57 هکتار و 41 هکتار فضای سبز و حدود ۵۷ هکتار بخش های تجاری ورزشی و گردشگری و خدماتی طراحی شده است.  این مجموعه توسط شرکت آهاب از سال 1374 در حال ساخت میباشد.