قله ناز 4108 متر 98.4.14

قله ناز 98.4.14

عکس : سید مجتبی عارفی

گزارش : حسین عارفی

ساعت چهار صبح حرکت خودرا ازنازی آباد شروع کردیم و پس از سوارکردن چند نفر ازهمنوردان حرکت خود را به طرف جاده چالوس ادامه دادیم.

دوساعت بعد رسیدیم به روستای کلوان و ساعت 6 صبح حرکت را ازکنار مدرسه ی آن روستا شروع کردیم و پس از گذشتن از کنار باغ ها و درختان و رود خانه و مقداری از مسیرجاده خاکی در ساعت 8 برای صبحانه توقف کردیم وساعت 8.25 دوباره حرکت کردیم .

پس از 1ساعت حرکت به یک چشمه رسیدیم واز آنجا آب برداشتیم دوباره حرکت کردیم تا ساعت 10.15 که ده دقیقه استراحت کردیم البته فاصله ی زیادی تا پناهگاه نداشتیم اما به آنجا نرفتیم و حرکت رابه طرف قله ادامه دادیم وبعد از دیدن مقداری برف مسیر را ادامه دادیم .

نکته قابل توجه این بود که بعضی کوهنوردان با عبوراز جاده خاکی ماشین های خود را در نزدیکی پناهگاه پارک کرده و صعود را از ارتفاع بالاتری شروع کرده بودند.cool

نام قله : ناز - 4108 متر قله ناز را مي توان از مرتفع ترين قلل البرز غربي ناميد و پس از ارتفاعات مرتفع منطقه علم كوه و قلل منطقه طالقان از جمله سيالان، شاه البرز و خشه چال، قله كاهار 4050 متر، ميشینه نو 4060 متر و ناز با ارتفاع 4108متر قراردارد كه هر ساله مشتاقان زيادي براي صعود به خود جذب می نماید.

ارتفاع مبدا صعود : روستای کلوان 2100 متر ارتفاع قله : 4108 متر

ارتفاع جانپناه : جانپناه سیادر 3075 متر موقعیت جغرافیایی : استان البرز – شهرستان کرج – بخش آسارا – روستای کلوان جبهه صعود : جبهه جنوبی جبهه فرود : همان مسیرصعود ( جبهه جنوبی ) مسیرهای صعود :بهترین مسیر روستای کلوان است.

قله ناز در حاشيه شرقي منطقه البرز غربي قرار گرفته كه از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه كرج و از سمت شمال به دره وسيع طالقان محدود مي گردد. قله ناز از سمت شمال غرب توسط گردنه مرتفع سيرابشم به قلل کاهار هفت خواني و كرچان و از سمت جنوب غرب به قله واركش متصل مي گردد از آباديهاي قابل دسترس در منطقه مي توان در شمال به آبادي گرآب و گته ده منطقه طالقان از سمت جنوب به آباديهاي كلوان، كلها و آيگان اشاره نمود.

در میانه راه به دوستان و آشنایان استاد برخوردیم و بعد از عکس یادگاری مسیر را ادامه دادیم.

ادامه راه طولانی و در بعضی قسمتها شیب تندی داشت و حتی در یک قسمت از راه که در یک شیب تند برفی بود با طنابی که استاد از کوله اش بیرون آورد به همدیگر وصل شدیم تا با حمایت از یکدیگر خطر عبور ازآن قسمت کمتر شود.

پس از یک استراحت پنج دقیقه ای مسیر را ادامه دادیم ودر ساعت 2 بعد از ظهر به قله ناز رسیدیم.

در آنجا باد بسیار تندی می آمد و قله علم کوه به خوبی قابل رویت بود.

پس از نیم ساعت استراحت و عکس انداختن به طرف پایین حرکت کردیم.

16.50 به پناهگاه رسیدیم ودر کنار پناهگاه ناهار را خوردیم و 20 دقیقه بعد دوباره حرکت کردیم .

در خود پناهگاه آب نبود اما در نزدیکی آن یک چشمه بود که از آنجا آب برداشتیم وبعد از آن در جاده ی خاکی شروع به حرکت کردیم که در میان راه استاد تاجبخش یک شن اسکی پیدا کردند واز آن راه به پایین رفتیم تادوباره به جاده رسیدیم وبالاخره در ساعت7.30 با ثبت مسیربالای 26 کیلومتر و بیش از 63 هزار قدم در کنار ماشین بودیم.