حاجی آباد به قله دار آباد 97.2.21

تهیه گزارش: عباس ثنایی

تعداد نفرات شرکت کننده 6 نفر

مسافت طی شده در صعود و فرود 12 کیلومتر

یال حاجی آباد مسیر دیگری برای قله دارآباد ست که در گذشته هاي نه چندان دور يكي از مسيرهاي كساني بوده كه از اوشان و حاجي آباد به سمت تهران در رفت و آمد بوده اند.

دارآباد در شمال شهرستان شمیران در استان تهران واقع شده و قله آن ، آخرین قله خط الراس کوه های شمیران از غرب به شرق می باشد.

قله دارآباد یا مونگ چال یکی از شرقی ترین قلل رشته کوه توچال به ارتفاع تقریبی 3161 متر ازسطح دریا میباشد.

این قله شمال تهران، در رشته کوه البرز در بخش مرکزی واقع شده و در جنوب شرقی قله توچال به فاصله 8 کیلومتراز آن قرار گرفته است که توسط یک خط الراًس و پس از عبور از تیغه های دارآباد به قله توچال متصل می شود. در سمت چپ قله دارآباد به فاصله حدوداً 2400 متر قله کلکچال به ارتفاع 3310 متر قرار دارد.

با توجه به بارندگی شب گذشته و پیش بینی هواشناسی مبنی بر ریزش باران در عصر آدینه به امید هوای بهاری و لذت بردن ازآن راهی کوهستان شدیم غافل ازآنکه در اواخر اردیبهشت  در روی قله کاملا طعم زمستان را احساس کردیم و مجبور به پوشیدن لباسهای گرم زمستانی شدیم.

ساعت استارت 6:45 ابتدای مسیر:

به سمت جاده فشم بعد از اینکه تابلوی شورای اسلامی روستای حاجی اباد را دیدیم توقف کرده و از خودرو پیاده شده و با عبور از پل هوایی سمت جنوب جاده وحرکت در مسیر رودخانه و رسیدن به زمین ورزشی با عبور از پل  رسیدن به خ ساحل ادامه مسیر در خ البرزپس از رسیدن به بن بست شب بو دوم به سمت چپ ادامه مسیر داده وبه آخرین کوچه روستا میرسیم . باز هم به سمت چپ ادامه داده و مسیر پاکوب مشخص میشود و از داخل دره روبرو با شیب بسیار تند به سمت یال حرکت میکنیم .

در ابتدای یال در ساعت 8:45  جهت صرف صبحانه توقف میکنیم.

ساعت حرکت پس از خوردن صبحانه 9:15

رسیدن به ابتدای یال اصلی 9:55

سپس در راه رسیدن به قله هوا بطور کلی تغییر کرد و دچار مه گرفتگی شدید همراه با باد بسیار زیاد گردید که مجبور به پوشیدن لباسهای گرم و بادگیر شدیم.

ساعت 11:30 به داخل پناهگاه قله رسیدیم و پس از کمی استراحت ساعت 12 از روی خط الراس اصلی دارآباد به سمت پایین حرکت کردیم .

در هنگام فرود هم مه و بارندگی تگرک ادامه داشت...

در ساعت 13جهت ناهار درجان پناه نظامی میانه راه به مدت یک ساعت توقف کردیم.

و با فرود از سمت بیمارستان دارآباد در ساعت 16 در میدان دارآباد برنامه به اتمام رسید.