آبشاریخی دماوند 96.5.6

به نام خداوند بخشنده ومهربان

برنامه: آبشار یخی دماوند جهت هم هوایی 5000 متر

تاریخ: 96.5.6

ساعت چهار صبح  روز جمعه همراه دوستان عزیز از جلوی فرهنگسرای بهمن به سمت جاده هراز حرکت کردیم. هوا هنوز کاملا روشن نبود و جاده با چراغ‏های روشن برخی مغازه‏ها و رستوران‏ها زیباتر شده و هوا هم بسیار عالی و خنک بود.

پس از عبور از جاجرود، بومهن و رودهن و آبعلی به دوراهی دماوند فیروزکوه و آمل رسیدیم. مسیر مستقیم به سمت آمل را ادامه دادیم و پس از پشت سر گذاشتن امام زاده هاشم در منطقه پلور به سمت جاده رینه تغییر مسیر دادیم.

ساعت 5:45 به قرارگاه رینه  رسیدیم، این مکان نخستین نقطه‏ صعود از جنوب یا جنوب شرقی کوه است و در ارتفاع 2080 متری قرار دارد. سپس سوار وانت نیسان شدیم و به سمت گوسفندسرا (حسینیه) حرکت کردیم.

گوسفندسرا دومین مکان برای صعود به دماوند است و در ارتفاع 3080 متری قرار دارد. پس از ساعتی به گوسفندسرا رسیدیم و بعد از صرف صبحانه‏ ای مختصر در ساعت 7.20 صعود را آغاز کردیم.

به طور کلی قله دماوند دارای چهار مسیر صعود می باشد:

1. جبهه شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله و یخچال دوبی سل صورت می‏گیرد.

2.جبهه شمال شرقی؛ این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر طولانی‏تر است و از روستای حاجی دلا در شمال قله آغاز می‏شود.

3.جبهه غربی؛ مسیر غربی از پارکینگ در ارتفاع حدود 3400 متر آغاز می‏شود و پس از حدود 3 ساعت کوهپیمایی به پناهگاه سیمرغ می‏رسد وبا ادامه مسیر روی یال غربی به قله منتهی می‏شود.

4.جبهه جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه صعود انجام می‏شود.

پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم در این مسیر قرار دارند. رایجترین و پرترددترین مسیر صعود به دماوند مسیر جنوب است و امکانات بیشتری برای کوهنوردان دارد.

هوا خنک و روح‏نواز و گروه پرانرژی و آماده برای صعود بود. مسیر بسیار زیبا و سرسبز بود و با بارندگی اخیر مسیر زیباتر و چشم نوازتر شده بود.

در طول مسیر کوهنوردان زیادی در حال تردد بودند، زیرا ماه‏های تیر و مرداد بهترین زمان برای صعود به قله‏ دماوند است.  هرچه از مرداد ماه به سمت شهریور ماه می‏رویم این منطقه خشکتر شده و تغییرات آب و هوایی ناگهانی‏ تر می‏شود.

در طول مسیر قرارگاه رینه تا بارگاه سوم به علت طولانی بودن مسیر مرسوم است که کوله های سنگین بار و وسایل کوهنوردان را توسط قاطرها به بارگاه سوم می‏برند و کوهنوردان با کوله‏ای سبک خود را به بارگاه سوم می‏رسانند.

پس از 3ساعت و 45 دقیقه کوهپیمایی در شیبی ملایم و طبیعتی زیبا و گرفتن چند عکس یادگاری در طول مسیر در ساعت 11.10 صبح به بارگاه سوم رسیدیم.

بارگاه سوم پناهگاهی با امکانات محدود و یک فروشگاه کوچک مواد غذایی است. در این محل کوهنوردان چادر برپا می‏کنند و شب را در آنجا سپری کرده و صبح زود قبل از طلوع آفتاب، صعود به دماوند را آغاز می‏کنند.

از دور منظره‏ چادرهای رنگارنگ کوهنوردان در طبیعت  واقعا دیدنی و زیباست.

حدود یکساعت در بارگاه سوم استراحت کردیم، چندتایی هم عکس انداختیم. امروز هدف ما صعود تا آبشار یخی است.ساعت 12.15 حرکت را ادامه دادیم.

مسیر به سوی آبشار یخی دارای شیب تند و کمی سنگین بود و فشار هوا هم کم ‏کم کاهش پیدا می‏کرد و باعث کندی در حرکت می‏شد، با این حال هوا خنک و آسمان زیبا و آبی با تکه ‏های ابر و نسیم ملایم، صعود را لذت بخش می‏کرد. البته این نسیم ملایم گاهی تبدیل به بادی سرد می‏شد و ما مجبور بودیم لباس گرم بپوشیم.

پس از 3 ساعت و نیم کوهپیمایی به حدود منطقه آبشار یخی رسیدیم که ارتفاعی معادل 5100 متر دارد و آبشار بزرگی است که در تمامی فصول سال یخ زده و مانند ساختمانی بلند و یخی از همه‏ منطقه قابل مشاهده است.

آبشار یخی مرتفع‏ترین آبشار خاورمیانه است که ارتفاع آن بین 7 تا 10 متر و قطر آن 3 متر است. به هنگام گرمای ظهر تابستان باریکه آبی از کنارش جاری می‏شود ولی بلافاصله منجمد می‏شود.

در ارتفاع 5000 چندتایی عکس یادگاری گرفتیم و کمی  هم استراحت کردیم و سپس فرود آمدیم .

برای بازگشت وارد مسیر شن اسکی، تخصص استاد تاجبخش شدیم.ساعت 5.30 به بارگاه سوم رسیدیم و برای استراحت توقف کردیم.

پس از استراحت به سمت گوسفندسرا حرکت را ادامه دادیم و در ساعت 8.45 به گوسفندسرا رسیدیم و سوار پاترول شدیم و به قرارگاه رینه بازگشتیم.

همه گروه شاد و راضی از صعود و سپری کردن روزی سرشار از انرژی بودیم.

خداوند را برای نعمت سلامتی و توفیق دیدن این همه عظمت و زیبایی سپاسگزارم.

از مسیر جاده هراز به سمت تهران راهی شدیم .ساعت 12.30 به تهران رسیدیم.