سعادت آباد – قله چین کلاغ 94.11.30

گزارش : محمود غرات

به نام خداوند بخشنده و مهربان

صعود به قله چین کلاغ

ساعت 6 صبح  روز جمعه جلوی فرهنگسرای بهمن بعد از سلام و احوال‏پرسی با دوستان سوار مینی‏ بوس شدیم. ساعت 6.50 در انتهای محله سعادت‏ آباد – کوی فراز(معروف به بام تهران) از ماشین پیاده شدیم.

ابتدای مسیر کوه‏پیمایی ما از دره‏‏ زیبایی آغاز شد. هوا سرد و آفتابی و متاسفانه کمی آلوده بود. در این دره‏ زیبا درختان کهنسالی وجود دارند، که بسیار دیدنی هستند، جوانه های روی درختان و صدای پرندگان مژده بهار  می‏دادند.

پس از حدود یکساعت راهپیمایی به چشمه رسیدیم ، صبحانه ‏ای دلچسب کنار چشمه خوردیم. پس از صرف صبحانه و کمی گپ زدن با دوستان به سوی قله حرکت کردیم.

طبق معمول حاج آقا مسیر صعود به قله را از راهی جدید و غیر معمول آغاز نمودند، مسیری جدید از میان دره ، بیراهه ای با سنگهای ریزشی که به روی غربی ترین یال چین کلاغ منتهی شد...راهمان کمی طولانی تر ولی زیبا و خلوت بود.

قله چین کلاغ از قله‌های جنوبی البرز جنوبی در نزدیکی شهر تهران است. این کوه از شمال به یونجه ‏زار و از غرب به کوه‌های امام زاده داوود و از شرق به کوه‌های درکه و از جنوب به منطقه سعادت آباد و فرحزاد محدود می‌شود.

از جاهای دیدنی مسیر صعود به این کوه آبشار دره دیوانه و غار دوسنگ (اگر از طرف درکه صعود کنیم) سنگ نشین ودره بهشت و معدن سنگ سعادت آباد ( اگر از طرف سعادت‌آباد صعود کنیم) و رودخانه فرحزاد و قهوه‌خانه جاده یونجه‌زار (اگر از طرف یونجه‌زار صعود کنیم) است.در اطراف این قله، قله‏ های پلنگ‏چال، کماچال، کوه‏ نمه و اشتر گردن وجود دارد.

ساعت 10.50 به قله رسیدیم، روی قله باد تندی می وزید. هوا همچنان آفتابی و سرد بود.  مناظر اطراف بسیار زیبا و جذاب بودند. دامنه های رو به آقتاب خالی از برف و دامنه‏ هایی که به آنها آفتاب نمی ‏تابید، کاملا پوشیده از برف بودند و منظره دیدنی را ایجاد کرده بودند.

چند عکس یادگاری کنار قله انداختیم و مسیر بازگشت را بطرف گردنه کارا ادامه دادیم.از نقابهاو تابلوهای برفی دیدن کردیم و ساعت 11.30 در گردنه کارا در پناه صخره ها کمی استراحت نمودیم.سپس مسیر را بطرف دره فرح‏زاد ادامه دادیم.

دره فرح‏زاد مملو از برف بود. از میان حدود یک متر برف دست نخورده،با جلوداری حاج آقا راه باز نمودیم و به میان باغات که در خواب زمستانی فرو رفته بودند رسیدیم.

ساعت 13 به جاده قدیم امام زاده داوود و ایستگاه یونجه ‏زار رسیدیم، اینجا در گذشته محل استراحت و خواب زائرانی بوده که پیاده به زیارت امام زاده می‏رفتند، که البته سال‏هاست که متروکه شده و محل اتراق کوهنوردان می‏باشد. برای ناهار و استراحت در یونجه ‏زار توقف کردیم.

ساعت 14 پس از صرف ناهار، به سمت ایستگاه آب زندگانی حرکت کردیم، در اینجا هم چشمه‏ ای وجود دارد که زائران از آب آن استفاده می‏کردند. در ادامه راه به بازارچه قدیمی فرحزاد رسیدیم، این محل در قدیم قهوه‏ خانه ایستگاهی برای زائران بوده ولی اکنون مملو از رستوران‏ شده، البته هنوز بازارچه بافت قدیمی ‏اش را تا حدودی حفظ کرده و اهالی بومی هم دیده می‏شوند.

بالاخره در ساعت 16.30 ابتدای اتوبان یادگار امام سوار مینی‏ بوس شدیم و به خانه بازگشتیم.