امامه – قله مهرچال 94.5.30

عکاسان : رحیم دمیرچی – میثم محمدی

گزارش : فریبرز دلشاد

گزارش صعود به قله مهر چال، تاریخ 94/05/30

به نام خدایی که کوه آفرید، بنایی چنین با شکوه آفرید.

در آخرین روز مرداد ماه درساعت 5 صبح از مقابل فرهنگ سرا بهمن حرکت خود را با مینی بوس آقا ی حقیقی به سمت جاده لواسان و فشم آغاز کردیم. پس ازطی مسیر وقبل از رسیدن به فشم، با تغییر مسیر به سمت راست وارد جاده فرعی روستا ی امامه شدیم.

امامه روستایی بزرگ ازتوابع رودبار قصران، درفاصله 25کیلومتری تهران ومابین دو منطقه فشم ولواسان قرار دارد،

با رسیدن به روستا وترک خودرو، مسیر خود را ازابتدای مسیر دره و پاکوب اصلی آغاز نمودیم، پس از طی مقداری از راه، مراسم معارفه وتقسیم وظایف ومسيولیت ها توسط استاد گرامی حاج آقا تاجبخش انجام ومجددا به طی مسیر صعود ادامه دادیم.

در ابتدای مسیر بقایایی از قلعه ای قدیمی بر بلندای سمت راست دیده میشد.

قلعه اي در دامنه کوه ابتداي صعود ديده مي شود، که قدمتش به 1100 سال پيش، قرن سوم هجري قمري و دوران مازيار مي رسد.

پس از طی حدود 3 ساعت مسیردر شیبی تند در منطقه ای که سکوت وآرامش بی بدیل به همراه چند چشمه زیبای آنرا تا کنون تجربه نکرده بودم. به تنگه ای رسیدیم و پس از آن دشتی که رودی در دل آن جاری بود ، رسیدیم .

دشت مهرچال ؛ اینجا سه راهی صعود به سه قله مهرچال، پیرزن کلوم، هم هن بود، واستاد با دادن اذن صرف صبحانه، شادی را به جمع ما افزود.

در ساعت 11 صبح پس از صرف سریع صبحانه، با حرکت بطرف یال مهرچال ادامه مسیردادیم.

لازم به ذکر است که وزش بادی ملایم ودرجه حرارت مناسب، آسمانی نیمه ابری، به همراه سرقدم های حساب شده استاد، صعودی لذت‌بخش را مهیا نموده، واشعار جناب غرات نیز براین لذت می افزود.

قله مهرچال در رشته کوه های البرز مرکزی، شمال آبادی های امامه و کُند، حد فاصل دشت لار و منطقه کوه های لواسانات می باشد

مهرچال مرتفع ترین قله رشته کوه لواسانات است. این قله از سمت شمال به قله پیرزن کلوم و از سمت شرق به قلل آتشکوه و ریزان متصل میباشد. جناح شمال شرقی قله دشت لار است و دامنه های جنوبی آن توسط دیواره های بلندی به دشت راحت آباد و کُندبالا می رسد.

مهرچال ؛ یکی از قلل سه گانه در قسمت جنوبی البرز مرکزی می باشد که با یک خط الراس نعلی شکل بهم متصل می شوند : مهرچال ، پیرزن کلوم و هم هن .

این قله علی رغم ارتفاع ۳۹21 متر ، یکی از قلل مشکل و نسبتا ناشناخته البرز مرکزی بحساب می آید. دلیل آن مسیر نسبتا طولانی آن و همچنین دشوار بودن پیدا کردن مسیر حرکت در منطقه می باشد.

قبل از یال اصلی 2 نفر از دوستان به دشت برگردانده شدند و بقیه به مسیر ادامه دادند.

سخن کوتاه که در ساعت 13.45 خود را بر فراز قله رسانده  ونظاره گر منظره‌ای بی نظیر در آنجا بودیم. درسمت راست قله آتش کوه در چپ قله پیرزن کلوم ودرروبرو دشت ومنطقه زیبای لار خودنمایی میکرد.

پس از اندکی استراحت برفراز قله 3920متری مهرچال، مسیر بازگشت را در پیش گرفته ودرساعت 15.35 به دشت مهرچال بازگشته و پس از شستشويی مختصر سرورو درآب خنک رود، وصرف نهارکه بسیار بجا بود مجدداً به بازگشت ادامه دادیم.

وبالاخره درساعت 19 خود را در مقابل مینی بوس رسانده و اینگونه روزی زیبا ازعمر خود را با برنامه ای 12 ساعته دردل طبیعت به انجام نزدیک نمودیم.

با تشکر فراوان وخالصانه از استاد تاجبخش که این امر باراهنمایی وهدایت ایشان صورت گرفت.همیشه شاد باشید.