حاجی آباد به قله دارآباد 94.3.22

مهربان باشم با مردم شهر،

و فراموش کنم هرچه گذشت!

با درود حضور دوستان گرامی

خدای مهربانم، یک صبح زیبای دیگر را با ترنم دلنشین پرندگانت آغاز نمودم، پرندگانی که شکرگزاری می‏کنند و نیایش. شکر برای یک روز زیبای دیگر، شکر برای بوی خوش زندگی، شکر برای سلامتی جسم و جان و شکر که می‏توانم بار دیگر جمعه‏ای خاطره ‏انگیز و دلپذیر را با دوستانِ جان سپری کنم.

مطابق برنامه ساعت 5 صبح روبروی فرهنگسرای بهمن سوار مینی‏ بوس شدیم، همنوردان همه سرحال و پر‏انرژی مثل همیشه!  برنامه، صعود به قله‏ زیبای دار‏آباد بود. مینی‏ بوس به سمت شرق تهران به راه افتاد. از اتوبان امام علی، لشکرک، رودبار قصران و سپس جاده‏ اوشان فشم به مقصد روستای حاجی‏ آباد گذر کردیم.

حرکت را ساعت 6.15 از روستای زیبا حاجی‏ آباد ( در میانه جاده اوشان فشم ) آغاز نمودیم.

این روستای سرسبز آب و هوایی ییلاقی دارد، خوشبختانه هنوز در روستا کوچه باغ‏های زیبایی وجود دارند که در آنها آوای پرندگان گوش را می‏نوازد و بوی خوش میوه‏ ها به‏ مشام می‏رسد. آغاز حرکت از چنین مکانی روح و جانمان را تازه کرد و انرژی مضاعفی به ما داد. در هنگام عبور از یک کوچه باغ از شاخه‏ های درخت توتی که از خانه‏ ای به بیرون سرک کشیده بود، توت سر درختی خوردیم، بسیار خوشمزه و شیرین بودند!

بعد از خروج از روستا،به سمت دامنه کوهستان حرکت را ادامه دادیم، پهنه وسیع کوه پر از سبزه و درختان سبز و برافراشته بود، این همه عظمت و زیبایی واقعا تحسین برانگیز است.

با تغییر مسیر به علت فنس کشی های مربوط به منطقه نظامی خود را به سرچشمه آب در میان دره رساندیم و ساعت 7:40 صبحانه ‏ای لذت‏بخش را در کنار آب جاری و در مکانی‏ با صفا و سرسبز، صرف کردیم، دوستان هم از فرصت استفاده کرده و مقداری چای کوهی چیدند.

بعد از صرف صبحانه، ساعت 8:20 حرکت کرده و مسیر را از میان دره و به موازات یال حاجی آباد ادامه دادیم.

ساعت 11.20 به قله رسیدیم، همگی از زیارت قله خوشحال بودیم، حسی خوب و وصف نشدنی که هربار بعد از رسیدن به قله در ما پدیدار می‏شود و هیچ گاه هم تکراری نمی‏شود.

چند دقیقه‏ ای روی قله استراحت کردیم و عکس گرفتیم،  حاج آقا هم با اشاره به سمت شرق، قله‏ های کلوم بستک، مهرچال، آتشکوه، دماوند و سد لتیان را به ما نشان دادند که در آن میان قله دماوند جلوه بدیعی داشت، همچنین ایشان توضیح کاملی در مورد محل قله‏ ها بیان کردند که بسیار مفید و جالب بود، البته ما همیشه از دانش و راهنمایی‏های ارزشمند ایشان بهره‏ مند هستیم.

سپس مقداری روی دیواره‏ های سنگی دارآباد حرکت کردیم و دوباره به قله بازگشتیم و چند عکس یادگاری دیگر هم انداختیم. روی قله تعداد زیادی کوهنورد حضور داشتند که با ایشان سلام و احوال‏پرسی کردیم، حاج آقا هم با شوخی معروفشان که پیرها را جوان، و جوانان را پیر خطاب می‏کنند، لبخند به لبان آنها نشاندند!

ساعت 12:10 فرود از قله را آغاز کردیم و از مسیر اصلی روی خط‏ الراس، به سمت جان پناه نظامی ابتدای خط الراس به راه افتادیم. همنوردان عزیز هم در طول مسیر از چیدن چای کوهی غافل نمی‏شدند!

" تابلوی ابتدای خط الراس دارآباد در بهمن 93 "

با رسیدن به جان پناه حاج آقا با معرفی چشمه ای در شرق جان پناه (دره یورت ) همگی مان را شگفت زده فرمودند. ساعت 13:20 در کنار چشمه‏ زیبا و زلال برای صرف ناهار توقف نموده و حدود 2 ساعت در آنجا استراحت کردیم.

هوا بسیار دلپذیر بود، 2 عدد طالبی را که داخل حوضچه‏ چشمه انداخته بودیم و بسیار خنک شده بود، با دوستان صرف کردیم، که خیلی هم چسبید! آقای قلی‏زاده هم زحمت کشیدند و با چای دودی مطبوع و خوش طعمی که درست کرده بودند، خستگی را از تن ما زدودند.

در همین حین هم من برای دوستان اشعاری را می‏خواندم. کنار چشمه به طور اتفاقی با پدر و پسری آشنا شدیم، که از قله می‏آمدند، پدر حدود 85 سال سن داشت و بسیار سرحال و سرزنده می‏نمود. ایشان تعریف کرد که این درختان زیبای کنار چشمه را در سال 57 به دست خود کاشته‏ است. واقعا آشنایی با ایشان بسیار جالب و انرژی بخش بود.

ساعت 15:20 دقیقه فرود را از چشمه و در مسیر پشت بیمارستان مسیح دانشوری ادامه دادیم، ساعت 5  در میدان اصلی دارآباد به مینی‏ بوس رسیدیم،  پرنشاط از داشتن روزی دل‏پذیر و صعودی موفق راهی خانه شدیم.