قله کلون بستک 4200 متر 92.4.7
کد مطلب : 182
تاریخ : يكشنبه 16 تير 1392 - 06:13

برنامه : صعود به قله کلون بستک (۴۱۵۰-۴۲۰۰ متر)

تاریخ اجرا : جمعه 92.4.7

وضعیت هوا:نیمه ابری همراه با وزش باد ملایم و بارندگی پراکنده

مشخصات قله کلون بستک :

نام محلی : خورتوئک یا  تله غار

کلون‌بستک، قله‌ای است در منطقهٔ البرز مرکزی و به ارتفاعی در حدود ۴۲۰۰ متر که در استان تهران واقع است.

قلهٔ کلون‌بستک، در خط الرأس سرکچال، در شمال روستای دربندسر قرار گرفته‌است. دامنه‌های جنوب و جنوب شرقی این قله مشرف به منطقه لواسانات و رودبار قصران بوده و نزدیک حد رودبارقصران قرار دارد و آبریز این دامنه، رودخانه جاجرود است. آبریز دامنه شمالی دره رودخانه ولایت رود بوده که در جهت شرق به غرب، از شمال این قله گذشته و پس از ادغام با وارنگه رود، رودخانه کرج را تشکیل می‌دهد.

مسیر اصلی صعود به قله کلون‌بستک از طریق یال جنوبی است  . که از این مسیر، در تمامی فصول سال و با یک کوهپیمایی نه چندان دشوار و طولانی می‌توان از طریق گردنه دیزین در عرض یک روز، به این قله صعود کرد. ( يالهاي جنوبي، شرقي، غربي و شمال غربي اصلي ترين يالهاي اين كوه به شمار مي روند، كه اين دو تاي آخر در ارتفاعات بالا به يكديگر ملحق شده و از شمال غرب به قله مي رسند)

ادامه خط الراس کلون بستک به سر کچال بعد از گذر از گردنه ورزاب از طریق قله برج به دو شاخه تقسیم می شود شاخه شرقی به جانستون و خرسنگ و شاخه شمالی به خلنو و پالون گردن می رسد و در ادامه بعد از قلل نرگس ها به گردنه مشهور گون پشته و قله ی یخچال می رسد.( خط فراز کلون بستک به سر کچال ها یکی از مسیرهای زیبا در قلب البرز مرکزی به حساب می آید)

صعود به این قله به عنوان پیش برنامه ای یک روزه برای آمادگی بیشتر علاقه مندان به صعود قله دماوند است .این برنامه به لحاظ ورود به خط ارتفاعی 4000 متری محکی مناسب جهت تخمین میزان آمادگی فرد برای صعود به قله دماوند خواهد بود)

دسترسی به آب : به جز در  ساختمان ایستگاه رادیویی در طول مسیر، دسترسی به آب نداریم.

آنتن دهی موبایل : در مسیر آنتن داریم

مبدا صعود : راهدارخانه پیست اسکی دیزین. برای رسیدن به گردنه، هم میتوان از مسیر شمشک استفاده کرد و هم از جاده‌ی چالوس بعد از گچسر، دو راهی گاجره. البته جاده‌ای که از جاده چالوس به سمت گردنه می‌آید در زمستان بسته است و معمولا خرداد ماه باز می‌شود. البته اگر از سمت چالوس بیاییم، از تله کابین میتوان استفاده کرد.

باز دوباره یک برنامه دیگر کنار دوستان خوب همنورد.

حدود 4 صبح با  مینی بوس از فرهنگسرای بهمن  به قصد صعود به قله کهار به سمت جاده چالوس حرکت کردیم. بعد از توقف کوتاهی در ابتدای جاده چالوس جهت اقامه نماز صبح و خرید مایحتاج به راه خود ادامه دادیم . در میان راه باران  شروع به بارش نمود و با گذشت زمان هوا ابری تر و بارش باران جدی تر میشد.

با توجه به شرایط بارندگی برنامه تغییر نموده و سرپرستی به درستی تصمیم صعود به قله کلون بستک را به عنوان جایگزینی مناسب مطرح نمود.

بنابراین بعد از  گچسر وارد جاده فرعی  دیزین شدیم تا پس از طی مسافتی به  گردنه دیزین رسیدیم . مینی بوس در کنار راهدارخانه پارک نمود . در این محل یک ایستگاه رادیویی نیز دیده می شود که قرار بود از کنار آن  ایستگاه رادیویی صعود خود را  آغاز کنیم.

در سمت شمال  جاده آسفالته، مسیری خاکی دیده می شود که تیم ما پس از مجهز شدن به لباس گرم در ساعت 7:40  پس از مراسم معارفه و آشنایی همنوردان  با یکدیگر از همان مسیر شروع به حرکت کرد.

هدف استاد تاجبخش  از اجرای این برنامه صرفا کوهپیمایی برای صعود به قله نبود ،  آموزشهای لازم و اساسی زیر نظر ایشان  در رابطه با اصول کوهپیمایی در ارتفاع، گام برداری، تنفس، مدیریت تقسیم انرژی، استفاده از تجهیزات و ایجاد تصویر ذهنی از برنامه صعود به قله دماوند نیز از اهداف ایشان  در این برنامه بود .

پس از عبور  از ایستگاه مخابرات  در مسیر پاکوب با سرعتی متوسط  به حركت خود ادامه دادیم .دره دیزین سبزتر از همیشه خودنمایی می کرد.گویا بهار تازه به اینجا رسیده است.

در میانه مسیر و حدود ساعت 9 صبح استراحت 30 دقیقه ای جهت خوردن صبحانه   و مجدداً به حركت خود ادامه دادیم .

"دربندسر"

در طول راه هوایی متغیر همراه با مه و گاهی بارش خفیف باران را تجربه نمودیم. همنوردان قدیمی را دیدیم و دیداری تازه کردیم.

آقای غرات  با خواندن شعرهای زیبای خواجه حافظ شیرازی حس خوبی با ما می داد  که از آن جمله شعر زیر می باشد :

مژده وصل تو کو کز سر جان برخیزم

تا سحرگه ز کنار تو جوان برخیزم

روز مرگم نفسی مهلت دیدار بده

تا چو حافظ ز سر جان و جهان برخیزم

تا اینكه ساعت 12 روی قله رسیدیم .  همه چیز تا به اینجا خوب و طبق برنامه پیش رفته است.

بعد از مدتی  استراحت طولانی روی قله جهت هم هوایی ، گرفتن عکس یادگاری  و شکر گزاری از خداوند بزرگ جهت سلامتی و نعمتهای که ما  داده به خصوص توفیق صعود این قله  ، در ساعت 12.45 به سمت پایین حرکت کردیم و با یک سرعت یکنواخت  در حالی که بارش دم صبح زمین را نمناک و فرود را آسانتر ساخته بود در ساعت 15 به گردنه دیزین رسیدیم .

به  دلیل ارتفاع ، برخی از همنوردان  دچار سردرد و تهوع و دیگر علائم ارتفاع زدگی شده بودند که با کم کردن ارتفاع و راهنمائی های استاد تاجبخش و خانم دکتر گچلو مشکل دوستان حل شد .

در راهدارخانه سوار مینی بوس شده ، جاده دیزین را به سمت شمشک ادامه داده و  در دره هملون جهت نهار و نماز توقف کردیم  و پس از آن به دلیل ترافیک سنگین جاده فشم از طریق جاده فرعی امامه به لواسان رفته و در لواسان امیرآقا به خاطر اولین صعود بالای 4000 متری همنوردان را بستنی مهمان کردند و بعد از آن  به سمت تهران حرکت کردیم  و ساعت 6 به تهران رسیدیم .

در پایان جا داره از تمامی دوستان و همنوردان عزیز که در این برنامه حضور داشتند  به خصوص استاد تاجبخش و خانم دکتر تشکر کنم.