آهار-ارتفاعات دشت سکوت 91.2.15

عکاس :میثم حیدری

هزینه برنامه :3000 تومان

گزارش :علیرضا جلالی فراهانی

همیشه برای بیدار شدن جمعه ها مشکل دارم و نمیخوام چشمامو باز کنم  ولی یه دلیل نمیذاره مقاومت کنم!! و کولمو بر می دارم و میرم سمت فرهنگسرا...
همیشه سر ساعت 6 همه حاضرند...اولین حضور و اولین سلام...برنامه سمت ارتفاعات ایگل بود ولی اول صبح بارندگی شدیدی شروع شد و با صلاحدید سرپرست گروه , به سمت آهار و شکر آب رفتیم تا درصورت لزوم از جان پناه های مسیر استفاده کنیم..
در ابتدا باید از روستای آهار عبور کنیم ...

وجه تسمیه نام روستای آهار به علت پر آب بودن این روستا می باشد که در آغاز ( اُوهَر) بوده است. و سپس به تدریج به آهار تبدیل شده است. (اُو) در زبان روستایی به معنای آب و (هر ) به معنی آسیاب کردن می باشد.و (اُوهَر) یعنی آب برای آسیاب کردن و به معنای آب فراوان می باشد ومدخل و رودی روستا از سمت روستای (ایگل ) هم اکنون نیز (گَل اوهَر ) به معنی گلوی آهار نامیده می شود.

آهارجزء دهستان رودبار قصران است، دهي است بزرگ . راهش ماشين رو و آسفالت است.آهار كوهستاني وسردسير است داراي دبستان و شورا ميباشد.محصولاتش انواع ميوه وبويژه سيب – گيلاس – آلبالو – گردو - وميوه هاي سرد سيري ميباشد. داراي منبع آب و رودخانه ي محلي و چشمه سار است.

دو قلۀ بلند توچال و سی چال ( گاجره) در دو سوی روستا و با ارتفاع نزدیک به 4000 متر از سطح دریا و کوههای متعدد دیگر مثل آهاروش، پاوش، قصر دخترک،الله بند، سِیل گلُه، اُودره، کّله سودار، اُفتُودیم، مِهدی چال حوزه وسیع آبخیز داری را ایجاد نموده اند که باعث ایجاد دو رودخانه پیش کُنَک و شکراب در دو سوي آهار شده اند  که يكي به نام شكراب از اراضي شكراب سر چشمه ميگيرد و ديگري به نام پيش كنك  از مرتفعات گاجره (سی چال) جريان پيدا ميكند. اين دو رود در زير آبادي (آبادي قديم ) به هم مي پيوندند .

آتشگاه باستاني قصران (قلعه دختر)بر فراز مرتفعات اين آبادي بنيان يافته كه از عهد ساسانيان و ظاهرا از زمان اردشير بابكان باقي مانده است.

مسیر دسترسی به روستای آهار: تهران - جاده لشگرک به سمت فشم - حاجی آباد - اوشان - روستای آهار   كه تا خود روستا جاده آسفالته مناسب فراهم می باشد. روستای آهار (جاده لشکرک و بعد از "اوشان" ) روستائی قدیمی و زیباست در منطقه رودبار قصران و در جاده فشم و اوشان قرار دارد و روستای ده تنگه ، غيرمسکوني و در شمال غربي ده آهار واقع شده است و داراي مسيري بسيار زيبا و مناسب (پاکوب) است که حتي به همراه خانواده نیز مي توان با حدود 2 الي 3 ساعت پياده‌روي ، مسیرهای پیشنهادی را پیمود . تمامي مسير از آهار تا ده تنگه و یا از آهار به شکرآب را باغها و درختان زيباي چنار و گردو و ساير درختان ميوه فرا گرفته است

بعد از رسیدن به میدان آهار به سمت روستا حرکت نمایید ، در صورتیکه بخواهید به ده تنگه بروید پس از عبور از پل روی رودخانه ، به سمت شمال تغییر جهت دهید . و در صورتیکه می خواهید به شکرآب بروید راه مستقیم را ادامه دهید ( در این راه از کنار مسجد آهار عبور خواهید کرد)

آهار روستايي كه از اوايل ارديبهشت ماه تا اواسط ارديبهشت ماه بهاري است و فصل گل دادن درختان ميوه اي است كه باغبانان و كشاورزان مشغول رسيدگي به آنان هستند . مسيري كوهستاني كه از ميانه راه با پوشش وسيع ريواس و ديگر گلهاي بهاري مفروش شده است و در انتهاي اين دره ، كوههاي سفيد پوش آهار و قلعه دختر بر زيبايي اين دره افزوده است

در بين مسير آهار به ده تنگه ، چندين آبشار كوچك و بزرگ وجود دارد كه ميتواند هر بیننده ای را چند دقيقه اي به خود مشغول دارد ، آبشار هايي كه در اين فصل سال بسيار پرآب هستند و با جوش و خروش فراوان به رودخانه كف دره سرازير مي شوند . ( آب چشمه ها قابل شرب است)

ساعت 7.30 به روستای آهار رسیدیم..بعد از معارفه در زیر طاقی مسجد آهارمسیر روستارا به سمت ارتفاعات ادامه دادیم..

شکوفه های گیلاس ...صدای جاری شدن رودخانه...صدای آواز پرندگان... تنفس  هوای خیس ...قطعه ای از بهشت روبروی ما بود و رحمت خدا بر ما جاری...

از آنجا که هوای بارانی به مزاج همه مان سازگار بود ! و برای تجربه یک مسیر جدید با اعلام استاد تاجبخش ، برنامه صبحانه در امامزاده کنسل شد و راه اصلی رادرپیش گرفتیم...

پس از عبور از دوراهی قلعه دختر مسیر مستقیم را به سمت دشت سکوت ادامه دادیم. بارش باران به شکلی متناوب ادامه داشت .مجددا به دوراهی رسیدیم که حاج آقا برایمان مسیر قله توچال را معرفی کردند.با استراحتی کوتاه مجددا براه افتادیم.

روی ارتفاعات باد شدید بود و هوا هرچه بالاتر می رفتیم سرد ترمی شد. آبشار آهار در سمت چپ و قله قلعه دختر در سمت راست دیده میشد. بین راه صبحانه ای سرپایی ومختصر صرف شد و دوباره به طرف ارتفاعی دو شاخی شکل حرکت کردیم.

با وجود گروهی 30 نفره صعود را تا ارتفاع حدود 2900 متری روی یال منتهی به مسیر ایستگاه 7 - قله توچال ادامه داده و پس از عکسی یادگاری در کنار سنگ چین روی یال (11.30 ) به طرف دشت سکوت فرود آمدیم.

مسیر سر سبز و خنک بود.با استراحتی کوتاه در دشت این بار به طرف امامزاده براه افتادیم.

بعد از ناهار از امام زاده به سمت میدان آهار حرکت کردیم(14.30).بارندگی قطع شده و این بار نوبت آفتابی دلچسب بود.

همانطور که جناب تاجبخش پیش بینی کرده بودند یک برنامه ی 7 ... 8 ساعته داشتیم و حدود ساعت 4 بعدازظهر همگی گل آلود ولی سرحال از یک برنامه عالی در یک روز بارانی به اتوبوس رسیدیم...باران دوباره شروع شده بود...